Wij zijn sociaal!

Volg ons op InstagramFacebook of LinkedIn. Of laat de algoritmes achterwege en schrijf je in op onze nieuwsbrief.

/

3 aandachtspunten als je een campagne voor ouderen opzet

Bij Buro Knal vinden we het belangrijk dat een communicatiecampagne duurzaam én inclusief is. Daarom geven we je in deze blogpost alvast 3 aandachtspunten mee waar je op moet letten als ouderen deel uitmaken van de doelgroep die je met je campagne wil bereiken.

1. Gebruik kleur

We zouden Buro Knal niet zijn als we het gebruik van kleur niet zouden aanmoedigen! Ook voor communicatie gericht naar senioren is dat niet anders, maar let er wel op dat je contrasterende kleuren gebruikt. Vermijd bijvoorbeeld combinaties zoals rood en groen, of blauw en paars. Deze zijn immers moeilijk te onderscheiden. Kies in plaats daarvan voor blauw en geel, of groen en oranje.

Je kan kleur ook gebruiken om bepaalde informatie te benadrukken, zoals titels of belangrijke punten. Te veel kleur kan dan weer verwarrend zijn en afleiden van de belangrijkste boodschap, dus gebruik met mate.

Gebruik contrasterende kleuren, maar ook met mate

2. Trop is te veel

Eigenlijk is dit niet anders dan voor elke andere doelgroep, maar vermijd te veel tekst. Gebruik korte zinnen en eenvoudige taal. Schrijf doelgroepgericht, dus vermijd vakjargon of technische termen. Dat begrijpt niemand buiten jezelf of je collega’s…

Schreefloze lettertypes (zoals Arial, Verdana en Helvetica)zijn over het algemeen beter te lezen dan schreeflettertypes (zoals Times New Roman). Geen idee waar we het over hebben? Schreven zijn de kleine streepjes aan het uiteinde van de horizontale en verticale uiteinden van een letter. Dus onze tip hier: ga niet over de schreef (Sorry, flauw mopje, we konden het niet laten 🤭) en gebruik een lettergrootte van minimaal 12 tot 14 punten voor lopende tekst en 18 tot 24 punten voor koppen en subkoppen.

Houd de alinea’s kort en voorzie ook voldoende witruimte om de tekst te scheiden en zet belangrijke informatie in vet of cursief.

En nog een wist-je-datje: Ouderen kunnen visuele informatie gemakkelijker verwerken dan tekstuele informatie, dus: pictogrammen for the win! Bovendien kan de combo tekst + symbolen helpen om de aandacht te trekken en de boodschap makkelijker over te brengen.

Vermijd teveel tekst en voorzie voldoende witruimte.

3. De senior van vandaag gaat digitaal

Hoewel analoge kanalen zoals folders en papieren kranten en tijdschriften nog steeds vaak gelezen worden door ouderen, schuwen ze het internet alsmaar minder. Instagram en TikTok is misschien een brug te ver, maar via e-mail, Whatsapp en Facebook kan je hen hoogstwaarschijnlijk wel bereiken, want die kanalen gebruiken ze toch al om in contact te staan met vrienden en familie. Zorg dus zeker ook voor een digitaal campagnebeeld dat je kan inzetten voor nieuwsbrieven, advertenties en ander digitale content. 

Meten is weten

Wil je weten of je campagne ook effectief aankomt bij je doelgroep? Dan moet je ‘t gewoon vragen:

  • Stel een focusgroep samen en laat ze je visuele communicatiemiddelen beoordelen.
  • Aan de hand van individuele interviews kan je dan weer hun persoonlijke bevindingen bespreken.
  • Of stuur enquêtes uit om feedback te verzamelen.

Hoe je het ook aanpakt, het is is belangrijk dat je peilt naar hun begrip van de informatie, hoe makkelijk het was om te lezen en of ze iets verwarrend vonden. Neem de feedback van de senioren serieus, want het is echt goud waard! Op die manier je communicatiemiddelen nog beter maken waardoor je campagne nog meer bereik heeft. En dat is de bedoeling, toch?

Wil je meer lezen over doelgroepcommunicatie? Dan kunnen we je ook onze blog “Communiceren met jongeren, hoedoededa?” aanraden.

Deel dit artikel via

Getriggerd om samen te werken?
Vraag een kennismaking aan via

0499 32 68 55 (Anneleen)
0485 46 12 64 (Sofie)

Wij zijn sociaal!

Volg ons via Facebook, Instagram. Of laat de algoritmes achterwege, schrijf je hier in op onze nieuwsbrief en krijg onze schrijfsels rechtstreeks in je inbox.