Wij zijn sociaal!

Volg ons op InstagramFacebook of LinkedIn. Of laat de algoritmes achterwege en schrijf je in op onze nieuwsbrief.

/

EH(b)BO: Eerste hulp bij brochure opmaak

Een brochure opmaken, hoe begin je daar nu aan? We geven 10 gouden tips om zelf aan de slag te gaan en je brochure naar een hoger niveau te tillen.

Steeds vaker krijgen we de vraag van academische onderzoekers om de resultaten van hun onderzoek vorm te geven in een (digitale) brochure. Zo maakten we recent deze interactieve Citizen Science Starter Kit voor de VUB en de brochure “Het dossier van mij is van mij” voor Artevelde Hogeschool. Beide heel uiteenlopende thema’s én vormgevingen, maar wel met dezelfde doelstelling: door die brochures te verspreiden naar hun doelgroep of andere belanghebbenden kunnen ze immers nog meer impact genereren. En als we ‘t over impact hebben, zijn wij er als de kippen bij om daar ons steentje aan bij te dragen! We maken er dan ook een erezaak van om de vaak theoretische inhoud toch luchtig en zo laagdrempelig mogelijk over te brengen, want je wil natuurlijk dat je brochure gelezen wordt.

Uiteraard maken we niet enkele brochures voor universitaire studies… Evengoed maak je ons blij met je activiteitenaanbod voor kinderen of het reglement van je bibliotheek.

Maar we begrijpen dat het niet altijd haalbaar is om de opmaak van een brochure uit te besteden. Dus voor je met je handen in het haar begint te tobben achter je bureau, leggen wij je graag even uit welke stappen je moet nemen om tot een goede brochure te komen.

1. Bepaal het doel:

Voor je begint te ontwerpen, moet je duidelijk weten wat het doel van de brochure is. Wil je informatie verstrekken, producten of diensten te promoten, of iets anders? Dit zal de inhoud en lay-out beïnvloeden.

2. Ken je doelgroep:

Begrijp wie je doelgroep is en pas het ontwerp aan hun smaak en behoeften aan. Een brochure voor jongeren zal er bijvoorbeeld anders uitzien dan een brochure voor senioren. Een wetenschappelijke studie die naar collega’s binnen je sector wordt uitgestuurd, krijgt dan ook weer een andere look. 

3. Bepaal de vorm

Ga je voor een digitale brochure of wil je een geprinte versie?

Een digitale brochure kan je dan weer afleveren in een online pdf of een webpagina. Kies je voor print, laat je die dan zelf drukken en nieten of moeten gebruikers de brochure makkelijk thuis zelf kunnen printen?

De vorm die je kiest heeft immers technische gevolgen. Stel dat je bijvoorbeeld voor een geprinte brochure gaat, moet het aantal pagina’s immers een veelvoud van 4 zijn. Bij een digitale brochure speelt dat uiteraard geen rol.

Idealiter bepaal je de vorm dus voor je de teksten schrijft, maar je kan het natuurlijk ook erna nog beslissen.

4. Houd het eenvoudig

Je wil dat je informatie makkelijk leesbaar is.

  • Vermijd daarom te veel tekst en zorg voor voldoende witruimte.
  • Houd de boodschap kort en krachtig.
  • Gebruik bulletpoints en opsommingstekens.

Iconen en/of illustraties kan je dankbaar inzetten om complexe ideeën te vereenvoudigen. Dit kan handig zijn bij het uitleggen van processen of concepten op een gestructureerde en begrijpelijke manier.

Daarnaast kunnen ze ook zorgen voor herkenbaarheid in je brochure als je ze thematisch inzet om bepaalde onderdelen te categoriseren.

5. Consistentie

Zorg voor consistentie in kleurgebruik, lettertypen en stijl. Dit helpt bij het creëren van een professionele uitstraling en maakt de brochure gemakkelijker te lezen.

6. Beeldmateriaal

Kies afbeeldingen die relevant zijn voor de inhoud. Beeldmateriaal kan de boodschap versterken en de aandacht trekken. Gebruik hoogwaardige foto’s en visuals die je zelf laat maken of kies voor kwalitatieve stockfoto’s. Houd rekening met de rechten van de foto’s!

Illustraties bieden dan weer de mogelijkheid om abstracte concepten en ideeën creatief weer te geven. Illustraties kunnen gemakkelijk worden aangepast en gewijzigd om aan specifieke behoeften te voldoen en stellen je in staat om een consistente visuele stijl te handhaven over de gehele brochure.

Een combinatie van illustraties en foto's kan ook effectief zijn. Foto's zorgen dan voor een realistische toets en illustraties voor creativiteit en vereenvoudiging.

7. Hiërarchie in informatie

Plaats belangrijke informatie op prominente plaatsen. Gebruik verschillende tekstgroottes en kleuren om de hiërarchie in informatie aan te geven. Op die manier kan je gebruiker “diagonaal” door je brochure bladeren en toch de belangrijkste informatie oppikken. 

8. Papierkeuze

Kies je voor een geprinte brochure, denk dan na over het type papier dat je wilt gebruiken. Het gewicht en de afwerking van het papier kunnen de perceptie van de brochure beïnvloeden.

Zo komt een glanzende laminering wat chiquer over terwijl een matte lamering wat meer ingetogen en serieus aanvoelt.

Ook de textuur van het papier kies je niet “zomaar”. Glad papier staat eerder voor een moderne en strakke feel en ruwer papier is meer geschikt voor een ambachtelijke of natuurlijke uitstraling.

9. Proofread

Zorg ervoor dat de tekst vrij is van grammaticale fouten en typefouten. Een professioneel ogende brochure moet ook goed geschreven zijn.

Zorg er bovendien voor dat de teksten klaar zijn voor je met het ontwerp start. Je wil in de ontwerpfase echt geen energie meer verliezen aan het corrigeren van punten en komma’s. Bovendien zorgen wijzigingen in de tekst ook nog voor wijzigingen in het ontwerp en dat is in de stadium alleen maar lastig.

10. Duurzaamheid

Deze is eerder een uitsmijter, maar we vinden het toch belangrijk om het mee te geven: Overweeg duurzaamheidsaspecten bij het selecteren van materialen. Een milieubewuste aanpak kan een positieve indruk achterlaten.

Stel jezelf bijvoorbeeld de vraag of de brochure ècht geprint moet worden. Misschien kan je je doelgroep ook wel -of zelfs beter- bereiken door je brochure digitaal te verspreiden…

Kies je toch voor print, dan is riso druk een heel milieuvriendelijk manier van printen. (En ‘t ziet er bovendien nog eens prachtig uit! )

Voila, we hopen je met deze EH(b)BO toch alvast goed op weg te zetten. Zie je ‘t toch niet zitten om zelf met bovenstaande tips aan de slag te gaan, dan komen wij graag to the rescue! Mailen mag naar hallo@buroknal.be. 

Deel dit artikel via

Getriggerd om samen te werken?
Vraag een kennismaking aan via

0499 32 68 55 (Anneleen)
0485 46 12 64 (Sofie)

Wij zijn sociaal!

Volg ons via Facebook, Instagram. Of laat de algoritmes achterwege, schrijf je hier in op onze nieuwsbrief en krijg onze schrijfsels rechtstreeks in je inbox.