Wij zijn sociaal!

Volg ons op InstagramFacebook of LinkedIn. Of laat de algoritmes achterwege en schrijf je in op onze nieuwsbrief.

/

Nood aan een nieuwe huisstijl mét logo? Dat doen wij zo.

Ontdek onze werkwijze voor het creëren van een huisstijl. Van sprankelende logo-ideeën tot het fijn afstemmen van huisstijlvariaties, onze procesrondes zorgen voor een duidelijke timing.

Voordat we beginnen met het traject, zitten we samen zodat jullie in je eigen woorden kunnen vertellen over de merkwaarden, tone of voice en specifieke eisen voor de nieuwe huisstijl. We bespreken verschillende moodboards met referentiebeelden uit onze portfolio om een duidelijk beeld te krijgen van de stijl die bij jullie past.

Eerst het logo…

Als we alle input van jullie helder hebben, starten we met het voorontwerp. Hierin werken we steeds 3 verschillende pistes uit. We passen deze ook toe in mock-ups, zodat jullie het logo in zijn context kunnen zien. De variaties kunnen verschillen in concept, kleur, beeldmerk, lettertype, enzovoort. Uit deze pistes kiezen jullie 1 voorstel om verder uit te werken in de volgende rondes.

Ronde 1: We gaan aan de slag met de gekozen piste en werken het ontwerp verder uit. We doen veel tests om alle details te finetunen en stellen deze ook aan jullie voor. We laten ook weten welke uitwerking wijzelf verkiezen en waarom. Tijdens elk feedback moment horen we graag jullie input zodat wij deze verder kunnen verwerken.

Ronde 2 en 3: Dit zijn aanpassingsrondes waarbij we kijken naar de kleine details van het logo. We doen verder onderzoek naar het kleurenpalet en zorgen voor variaties: staand en liggend logo, alleen beeldmerk, alleen woordmerk, enz.

Vanaf hier breiden we het logo ook uit met enkele grafische elementen zoals iconen en patronen, die ervoor zorgen dat er genoeg verscheidenheid in de huisstijl kan zitten om verschillende doelpublieken aan te spreken. Natuurlijk bewaken we een duidelijke visuele stijl.

… dan de huisstijl

Ook voor de huisstijl werken we met 3 rondes.

Ronde 1: We starten met enkele eenvoudigere afgeleiden. Van daaruit laten we de huisstijl geleidelijk aan groeien. Bijvoorbeeld: visuals voor Facebook, een flyer en een affiche. Zo hebben we enkele variaties in gebruik (online en offline) en in formaat (liggend en staand) en kan er op verschillende punten tegelijkertijd feedback gegeven worden. We werken het liefst met concrete input (bijvoorbeeld van een event dat eerder plaatsvond) om de ontwerpen zo relevant mogelijk te maken. We doen een analyse van wat de belangrijkste elementen zijn en wat minder in het oog moet springen en stemmen ons ontwerp hierop af.

In deze eerste ronde doen we ook enkele voorstellen van mogelijke uitwerkingen (bijvoorbeeld met of zonder foto’s, eenvoudige lay-out of een drukkere uitwerking, enz…). Kleur en lettertypes worden overgenomen uit het logo en indien nodig uitgebreid.

Willen jullie ook visuals voor sociale media, dan maken we sowieso enkele variaties voor Instagram posts/stories (inspirationele quote, foto met tekst, foto met kenmerkend element, …) en Facebook posts. Eventueel andere kanalen zijn te bespreken. We maken een simulatie van hoe jullie Instagram feed eruit zal zien.

Op basis van jullie feedback doen we aanpassingen aan de eerste eenvoudigere afgeleiden en werken we, indien gevraagd, de meer complexe afgeleiden uit zoals bijvoorbeeld een brochure.

Ronde 2 en 3: In deze rondes doen we kleine aanpassingen aan de hand van jullie feedback. Aangezien de grote lijnen in de eerste ronde reeds vastgelegd zijn, gaat het hier enkel nog om details die gefinetuned moeten worden.

Omzetting naar templates

Wil je zelf aan de slag kunnen gaan met afgeleiden, dan voorzien wij de templates voor het gewenste platform.

Gaat het om Canva templates, dan plaatsen we de ontwerpen onmiddellijk online in jullie account. Bij voorkeur is dit een pro-account zodat we gebruik kunnen maken van de Brand Hub en jullie logo, kleuren, lettertypes en eventuele illustraties/iconen makkelijk toegankelijk kunnen maken. We gebruiken duidelijke benamingen zodat voor elke drager steeds de juiste template gebruikt wordt.

Ben je niet helemaal vertrouwd met Canva of heb je meerdere medewerkers die aan de slag gaan met de templates, dan voorzien we videotutorials of een korte opleiding zodat jullie makkelijk jullie weg vinden.

Zijn er Indesign templates voorzien dan maken we deze op met correcte teken-, paragraaf- en objectstijlen. Zo kunnen teksten en afbeeldingen makkelijk door jullie aangepast worden. We maken gebruik van Master-templates zodat nieuwe pagina's makkelijk en in de juiste stijl kunnen toegevoegd worden.

Maken we ook Office-templates dan kan je rekenen op een Word-document met een eenvoudige header en/of footer, een Powerpoint-template voorzien van enkele master slides: titelpagina, inhoudstabel, slide met tekst en opsomming, slide met tekst en afbeelding, slide met titel en afbeelding, afsluitende slide, ...

Huisstijlgids

In een basisdocument voorzien we een handig overzicht waarbij alle informatie van de nieuwe huisstijl wordt meegegeven: beschikbare versies van het logo, de gebruikte lettertypes, kleurencodes en grafische elementen.

Wil je een uitgebreider naslagwerk? Een go-to document voor nieuwe medewerkers om de huisstijl door en door te leren kennen en begrijpen? Dan raden we aan om te kiezen voor de uitgebreide huisstijlgids. Hierin voorzien we naast de basis ook voorbeelden van hoe je het logo wel/niet mag gebruiken. Ook bevat het een overzicht van alle gemaakte templates met korte uitleg van de genomen beslissingen en wat wel/niet mag aangepast worden. Volgen er later nog nieuwe afgeleiden, dan kan dit document dus als leidraad gebruikt worden.

Oplevering

Na de afronding leveren we alle ontwerpen in verschillende bestandsformaten aan via Dropbox.

Voor een logo leveren we de volgende exports aan:

  • een positief en negatief logo
  • het beeldmerk en het woordmerk telkens apart
  • verschillende bestandsformaten voor zowel online gebruik als drukwerk
  • logo met en zonder transparante achtergrond

Voor een brochure leveren we de volgende exports aan:

  • een interactieve pdf: deze bevat cross-links, waarbij je tekst in de inhoudstabel kan aanklikken en meteen naar de juiste pagina wordt doorverwezen. Ook zijn voet- en eindnoten en urls aanklikbaar. Dit bestand kan ook gebruikt worden om het document te embedden op jullie eigen website (bijvoorbeeld door middel van een plugin als Issuu)
  • een drukklare pdf voorzien van een afloop en snijlijnen
  • aparte exports van eventueel opgemaakte iconen, illustraties of infographics (indien voorzien in de offerte), voor gebruik on- en offline.

Voor alle andere afgeleiden leveren we een pdf voor online gebruik aan en een drukklare pdf voorzien van een afloop en snijlijnen.

Drukwerk

Heb je graag hulp mij het bestellen van je drukwerk? We hebben verschillende contacten in ons netwerk. Afhankelijk van het jullie budget, kwalitatieve voorkeuren en het type ontwerp (riso, digitale print, …), vragen wij vrijblijvend offerte op bij de gepaste drukkerij. Zo kunnen we jullie bijstaan bij de juiste keuze van papier en afwerking. 

Wil je eens snuisteren in eerder projecten? Check dan zeker de huisstijl voor de Brusselse bibliotheken of Impact Factory.

Spreekt deze manier van werken je aan en staat een nieuwe huisstijl op je planning? Stuur dan gerust een mailtje naar hallo@buroknal.be!

Deel dit artikel via

Getriggerd om samen te werken?
Vraag een kennismaking aan via

0499 32 68 55 (Anneleen)
0485 46 12 64 (Sofie)

Wij zijn sociaal!

Volg ons via Facebook, Instagram. Of laat de algoritmes achterwege, schrijf je hier in op onze nieuwsbrief en krijg onze schrijfsels rechtstreeks in je inbox.